O czym warto wiedzieć jadąc latem do Islandii.

Oto kilka spostrzeżeń o Islandii, które zabraliśmy po naszym pięciotygodniowym  letnim pobycie na tej przepięknej wyspie.

1. Islandia nie jest tania. Ceny artykułów spożywczych są dwa do trzech razy wyższe. Tę niewygodę dość trudno obejść, trzeba po prostu przygotować odpowiedni budżet. Na szczęście większość atrakcji wyspy stanowią widoki i obiekty naturalne, za których oglądanie  nie płaci się nic. W naszym budżecie największą pozycję stanowiło  wypożyczone auto i benzyna.

2. Dla nas atrakcją było korzystanie z ciepłych basenów i saun. Postanowiliśmy odpuścić jednak Blue Lagoon, którą uznalismy za zbyt obleganą przez turystów i postawiliśmy na Jardbodin Nature Baths na północy, które bardzo polecamy. Spędzilismy tam bardzo miło długi odprężający wieczór z widokiem na pobliskie góry. Prawie codziennie korzystaliśmy z basenów w malutkich miasteczkach mijanych po drodze, gdzie spotykaliśmy głównie Islanczyków. Opłaty za wstęp były często minimalne, dla dzieci najczęściej zerowe.

3. W lipcu praktycznie nie robi się ciemno: zmierzch płynnie przechodzi w brzask. To daje poczucie nieopisanej wolności od czasu, ale może poważnie zaburzyć higienę snu. My postaraliśmy się o namioty typu blackout, czyli czarne w środku (nie przepuszczające promieni słonecznych) oraz samolotowe opaski na oczy.
4. W Islandii wiatry są bardzo porywiste, dlatego wysokie i przestrzenne namioty ( typu rodzinne) zupełnie się tu nie sprawdzają. My dla pięciu osób wzięliśmy trzy nieduże namioty: dwie trójki i dwójkę, aby miejsca każdy miał dostatek. Namioty, jak i cały sprzęt, można wynająć w Islandii. Wiatr potrafi być niszczący, przy otwieraniu drzwi auta należy trzymać je dwoma rękoma.

5. W Islandii warto wynająć auto, jeśli chcemy zobaczyć więcej niż tylko kilka podstawowych atrakcji turystycznych. Komunikacja publiczna owszem istnieje i wiele młodych osób na niej polega, ale jednak ogranicza się do najbardziej turystycznych miejsc w regionie stołecznym. Mapę Islandii papierową kupiliśmy na stacji benzynowej, okazała się świetną inwestycją.

Wsród turystów tygodniowych bardzo popularne są campervany, a dokładniej campervaniki. Oferta samochodowa jest ogromna. My wybraliśmy 4×4, gdyż chcieliśmy być w stanie pojeździć po drogach i  terenach bardziej odludnych. Zdecydowaliśmy również, że namioty, materace i śpiwory będą o wiele wygodniejsze dla pięciu osób niż campervan. Korzystalismy z wypożyczalni: http://www.northbound.is .

6. Dla dzieci raczej nudne,  dla kierowcy jeżdżenie autem po Islandii może być wyzwaniem i przygodą samą w sobie. Zwłaszcza gdy zboczymy z dróg asfaltowych w kierunku tych przeznaczonych tylko dla 4×4-ów. Wszystkie  dokładnie oznaczone są na mapach literą F. Mi nabardziej podobały się trasy po Fiordach Zachodnich oraz szosy w okolicach Hekli. Oba regiony mocno polecam. Trasa F35 przez Interior jest zaliczana do najciekawszych tras samochodowych. Trzeba na nią poświęcić kilka godzin. My przejechaliśmy ją w drodze powrotnej z północy na południe i  zakończliśmy ją wizytą w krainie gejzerów.

7. Kempingi wyposażone są dobrze lub bardzo dobrze: kuchnie mają stoiska do gotowania, często dostępne są garnki i podstawowe naczynia. Na wielu kempingach wyznaczone jest miejsce na pozostawianie niechcianych produktów. Na większości dostępne są pralki i suszarki, najczęściej płatne. Warto zbierać monety, które są konieczne do automatyczncyh płatników.  Za prysznice czasem pobierana jest dodatkowa opłata, a woda potrafi być bardzo, bardzo gorąca. W regionach gorących źródeł (np. pod Rejkiawikiem lub  na północy) ma ona charakterystyczny „zuberkowy” zapach. Szczegółowe i najbardziej przydatne informacje o campingach wraz ze zdjęciami i recenzjami znajdowalismy  na google maps – wystarczy wpisać „camping near me” będąc w okolicy. Oferta kempingowa jest na tyle bogata, że nie trzeba bookować miejsca kolejnego noclegu. Hoteli jest natomiast znacznie mniej i o nierezerwowany nocleg znacznie trudniej.  Wiele informacji można znaleźć na stronach internetowych miasteczek i gmin, należy wpisać ich nazwę do wyszukiwarki. Wiele z nich jest dostępna z  porządnym tłumaczeniem na język polski.
8. Językiem komunikacji jest angielski. Drugim najbardziej popularnym językiem obcym jest polski! Obecnie w Islandii mieszka na stałe tyle Polaków, że prawdopodobieństwo spotkania rodaków pracujących w sklepie, barze, recepcji czy banku jest bardzo wysokie. Nas zaskoczyło to, że, gdy my chwaliliśmy się, że jesteśmy Polakami, często pytano nas z której części Islandii przyjechaliśmy. Mieliśmy również wrażenie, że każdy Islandczyk zna przynajmniej jednego Polaka lub Polkę: z pracy lub sąsiedztwa i chętnie nam o nich opowiadał, same pozytywy oczywiście.
9. W Islandii wszędzie dostępny jest zasięg sieci komórkowej. Z własnym Internetem przebywając  nawet na największym odludziu możemy czuć się połączeni ze światem. Wszystkie miejsca przeznaczone dla turystów, od campingów po restauracje i baseny oferują wifi, najczęściej gratis.
10. Islandia jest niełatwym obszarem dla osób unikających potraw pochodzenia mięsnego. Podobnie z fanami słodkich gelato. Alkohol dostępny można kupić tylko w jednej specjalistycznej sieci sklepów, której nazwy niestety już nie pamiętam. Natomiast ryby i jogurty  – Skyr  są dostępne wszędzie w obfitości. Najpopularniejszym sklepem typu supermarket jest Bonus, który oznaczony jest bardzo dobrze na mapie googla.
11. Wchodząc na baseny obowiazkowa jest kąpiel pod prysznicem koniecznie w stroju Adama w towarzystwie innych ze wspólnych pryszniców korzystających. Zachowanie takie jest elementem kultury wyspiarzy. Lokalne baseny dla mieszkańców kosztują bardzo mało, baseny dla turystów kosztują bardzo dużo.
12. Islandia jest BARDZO BEZPIECZNA – w aspekcie ludzkim: nie istnieją kradzieże, zaczepki, pobicia, czy uliczne pijaństwo. Turyści są mile widziani i witani z szeroko otwartymi rękoma. Jednak natura jest bezwzględna i bezkompromisowa: lekkomyślność i brawura niejednego turystę wyprowadziły na tamten świat. Pokora i zdrowy rozsądek są koniecznie na co dzień. Nie wolno ulegać zachciankom  i wskakiwać na dryfujące góry lodowe, wkładać palce do gorących źródeł lub zbliżać się do wodospadów. Wychodząc w trasę na lodowiec czy w okolice wulkanu ( np. Hekli) należy poinformować np. recepcję, i zameldować się po bezpiecznym powrocie. Wszędzie istnieją znaki informujące o niebezpieczeństwach, niestety często są one lekceważone.

13. Islandczycy bardzo dbają o swoją wyspę i tego samego wymagają od turystów. Sprzątanie po sobie, zabieranie wszystkiego z czym się przybyło, zostawianie po sobie idealnego porządku jest konieczne i bezwzględnie egzekwowane nie tylko przez strażników prawa. Tak naprawdę służb porządkowych widuje się niewiele: większość czynności wykonują sami mieszkańcy.

14. W Islandii lato jest krótkie i chłodne, ale potrafi byc bardzo słoneczne. Konieczne są zarówno kurtki chroniące przed zimnem, wiatrem i deszczem, ciepłe skarpetki jak i okulary słoneczne. Kostiumy kąpielowe są obowiązkowe. Nam dodatkowo bardzo sprawdziły się czapki i spodnie przeciwdeszczowe. Ja sama, której lubią marznąć dłonie,  bardzo chwaliłam sobie posiadanie rękawiczek piechura.

15. Islandia jest rajem dla fanów fotografii: od szczegółów po pejzaże. Widoki niezmiennie zapierają dech w piersiach. Warto przygotować się sprzętowo. Nam przydały się ładowarki na słońce, ale kompletnie niezbędne były tylko na półwyspie Hornstrandir. W innych miejscach wszędzie mieliśmy dobry dostęp do prądu. Ładowanie sprzętu miało miejsce  w czasie jazdy autem.

16. Islandia podoba się wszystkim, niezaleznie od tego gdzie się jest i co się robi: nie znamy nikogo, kto o pobycie tam, nie opowiadałby inaczej niż jak o przygodzie życia!

One comment

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.